Ypsebeeld17

Cliëntenraad

De cliëntenraad in een zorginstelling komt op voor de belangen van de cliënten.

De cliëntenraad geeft de organisatie gevraagd en ongevraagd advies over onderwerpen die spelen en die de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) raken.

De cliëntenraad heeft een centrale cliëntenraad en deelraden. Eén daarvan is de cliëntenraad Ypse.

Het inbrengen van het cliëntenperspectief staat centraal bij de cliëntenraad. ‘Niet voor niets het moto van de raad:

Niets over jou, zonder jou

De raadsleden praten namens de cliënten mee over onderwerpen die voor hen allemaal belangrijk zijn. Bijvoorbeeld: Zijn de organisatie veranderingen een verbetering voor cliënten?

In de cliëntenraad zitten mensen die uit eigen ervaring weten hoe het is om in behandeling te zijn bij de ggz. Daardoor voelen ze zich extra betrokken bij de belagen van cliënten.

De bevoegdheden van de cliëntenraden staan beschreven in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). Deze wet schrijft voor dat alle ziekenhuizen en andere zorginstellingen een cliëntenraad moeten instellen. Alle onderwerpen waar advies over moet worden gevraagd, staan precies in de WMZC genoemd. Bovendien is er een regeling opgenomen over geschillen tussen de cliëntenraad en de instelling. 

Om lid te worden van een cliëntenraad hoef je geen specifieke studie te hebben gedaan. Wij zoeken gemotiveerde mensen die direct ervaring of betrokkenheid hebben met de hulp- en dienstverlening. Contact met de achterban is de motor van medezeggenschap. Een goed functionerende cliëntenraad draagt bij aan de kwaliteit van de medezeggenschap en daarmee aan de kwaliteit van onze diensten voor de cliënten. 

Kom online in contact via TIM (Tapster Inspraak Medezeggenschap)
Via TIM kom je online in contact met de cliëntenraad. TIM is een digitaal platform. Een plek op internet waar je veilig kunt praten en je mening kunt geven over de zorg en het welzijn bij Reinier van Arkel.  

Ga naar TIM