Informatie over behandeling

Concrete doelen 
De visie van Ypse is gebaseerd op de herstelvisie. In de herstelvisie gaan we uit van de kracht van de cliënt. Ditbetekent dat we de cliënt dan ook als gelijkwaardige partner en regievoerder van zijn behandeltraject zien. De behandelaar neemt de rol op van adviseur, hij bespreekt de verschillende (on)mogelijkheden vanhet behandeltraject met de cliënt tijdens de intake, een mogelijke tussenevaluatie en als het behandeltraject wordt afgerond. De keuze staat in het behandelplan, waarinde concrete behandeldoelen zijn opgenomen. Hier maken we zo veel mogelijk gebruik van dekaders van Positieve Gezondheid. Een belangrijk hulpmiddel is de Spin van Huber. Zo proberen we de doelen zo herstelgericht mogelijk te formuleren.  

Korte afgebakende behandeling 
Tijdens de intake en het opstellen van het behandelplan bespreken we samen de mogelijkheden en onmogelijkheden en kunnen we realistische behandeldoelen afspreken op basis van de problematiek, de hulpvraag, de al aanwezige (ingezette) vaardigheden en persoonlijke krachten van cliënt. De kadersworden gegeven door de vaste onderdelen binnen het behandelplan zoals bijvoorbeeld hoelang het te volgenbehandeltraject duurt [max 12 sessies], soort behandeling, het al dan niet betrekken van familie en/of anderenaasten, ondersteuning van de behandeling door het inzetten van eHealth-modules en het bespreken van deuitkomsten van de ingezette vragenlijsten (ROM). We proberen altijd de behandeling in maximaal 12 sessies af te ronden. Aan het einde van het traject nemen we altijd de vragenlijst CQiaf. Deze uitkomsten van deze vragenlijst bespreken we met de cliënt, als deze ervoor heeft gekozen de CQi nietanoniem in te vullen. Als de cliëntniet tevreden is over de behandeling wordt dit gesignaleerd en besproken.

Vermogen tot eigen regie versterken 
Zoals eerder gezegd, zien wij de cliënt als gelijkwaardige partner en regievoerder van zijn eigen behandeling. Om ervoor te zorgen dat cliënten deze rol pakken, bespreken we deze rol bij het opstellen van behandelplan. Tijdens de behandelplanbespreking maken we de afspraak dat tijdens de behandeling zowel de cliënt én de behandelaar inspanning zullen leveren om debehandeling te laten slagen Als er twijfels zijn over de inzet van cliënt,wordt dit besproken met de behandelaar en wanneer nodig met de regiebehandelaar door middel van eenbehandelevaluatie. Belangrijk bij een actieve inzet van de cliënt is onder andere dat de verandering buiten despreekkamer en in de eigen omgeving [met behulp van zijn/haar netwerk] plaatsvindt. In dat kader wordt er, als het kan, ook gebruikgemaaktvan online behandelmodules die de cliënt helpen om in eigen omgeving met de behandeling aan deslag te gaan. Tijdens de behandelplanbespreking leggen we daarom duidelijk aan cliënten uit dat debehandeling niet alleen uit gesprekken bestaat, maar dat er ook oefeningen en huiswerkopdrachten worden meegegeven om tussen de sessies actief met de handvatten aan de slag te gaan. 

Informatie uitwisseling en samenwerking
Er wordt altijd informatie uitgewisseld met uw verwijzer en/of huisarts bij de start en het einde van de behandeling, tenzij u hiertegen bezwaar maakt. In het behandelplan geeft u toestemming voor het uitwisselen van deze informatie. Uw behandelaar zal nooit zonder uw toestemming informatie uitwisselen met derde partijen. Wanneer het in het belang is van uw hulpvraag, werkt de behandelaar samen met de huisarts, praktijkondersteuner (POH), wijkteam, fysiotherapie, etc.
Omdat Ypse onderdeel is van Reinier van Arkel, werkt uw behandelaar nauw samen met de crisisdienst en andere teams en behandelaren binnen Reinier van Arkel. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een warme overdracht te doen wanneer u vanuit de SGGZ wordt verwezen naar Ypse.

Meer over Ypse

Ypse Quotes

Quotes


Deelnemer preventie STARR cursus:
“Ik heb gebruik mogen maken van het aanbod van Ypse voor een online STARR training. Deze training heeft mij veel verder geholpen met de negatieve gedachtes die op dat moment door mijn hoofd speelde. Ik ga het leven een stuk positiever tegemoet.”

Deelnemer KOPP/KOV Volwassenen cursus:
“Beide medewerksters van Ypse waren erg professioneel, kwamen afspraken na en zijn oprecht betrokken bij hun cliënten. Ik heb gebruik gemaakt van de KOPP/KOV groep voor volwassenen omdat ik kind ben van verslaafden. Erg informatief, interessant en helpend.”

ypse-folders-en-telefoon_default

Contact Ypse

Hoofdlocatie:
Gezondheidscentrum West
Kooikersweg 203 E
5223 KE ‘s-Hertogenbosch

Locatie Bethaniestraat:
Bethaniestraat 2
5211 LJ ‘s-Hertogenbosch

Locatie San Salvatorkerk:
Gezondheidscentrum Orthen
Schaarhuisstraat 14
5231 PV ‘s-Hertogenbosch

Locatie Zaltbommel (vanaf jan 2024Hogeweg 131, 5301 LL Zaltbommel

Locatie Cuijk:
Spinding 13, 5431 SN Cuijk

Locatie Oss:
Gezondheidslaan 65, 5342 JW Oss

Locatie Uden:
Loopkantstraat 25, 5405 AC Uden

Ypse heeft vanaf nu ook avondpoli op maandag, dinsdag en woensdag. Let op! Wij zijn dan niet telefonisch bereikbaar.

Telefoon  073 – 22 000 44
E-mail      info@ypse.nl

Ypse is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren. Met uitzondering van feestdagen.

Buiten kantooruren kunt u, in het geval van crisis, contact opnemen met uw huisarts of de huisartsenpost.

Voor niet dringende zaken kunt u de voicemail inspreken of een e-mail sturen.

Afbeelding1

 

Om je eigen regie te kunnen behouden wanneer dat in het moment niet lukt

Crisiskaart

Een crisis is voor iedereen anders.

Wel kun je tijdens een crisis flink in de war zijn en daardoor moeite hebben met het onder woorden brengen van jouw wensen en gevoelens. Een Crisiskaart geeft je tijdens een crisis jouw eigen regie terug omdat je hierop hebt vastgelegd hoe met jou om te gaan op dat moment.

Hulpkaart

Even de weg kwijt zijn, letterlijk of figuurlijk. Door dementie, een verslaving, een verstandelijke beperking, epilepsie of een psychische kwetsbaarheid. Om jou snel de hulp of zorg te kunnen bieden die jij op dat moment nodig hebt, is er de Hulpkaart. Hiermee heb je alle benodigde gegevens voor omstanders gemakkelijk bij de hand.

Door & Voor is licentiehouder voor de Crisis- en Hulpkaart Crisiskaart

En is kosteloos aan te vragen.

Praktische info

Stichting Door & Voor

Tel. 073-3030052

info@doorenvoor.nl